NOSME NOSENE
Fast Fashion je celosvetový problém, nie je mu však venovaná dostatočná pozornosť. Nevenujeme pozornosť skutočnej cene produktu. Zabúdame myslieť na to, kto, kde a v akých podmienkach naše nové tričko z výpredaja ušil. Katarína Hutyrová dáva šancu nosenému. Spolu s Jakubom Ptačinom založila second hand, ktorý sa na bežný, vecami zahádzaný sekáč nepodobá ani náhodou. Vytvorili ekologický a charitatívny projekt. Spustili na Slovensku biznis, ktorý ponúka zero waste strihy - prešité produkty, ktoré dostanú po úprave druhý dych. Ponúkajú voňavé, upravené, nositeľné kúsky, ktoré si zaslúžia druhú šancu. Dnes už v príjemných priestoroch v Bratislave aj v Banskej Bystrici, taktiež aj na svojom e-shope. Kúsky reprezentujú vkusne a štýlovo. Navyše, každým svojim nákupom v Nosene prispieva obetiam týrania, organizácii MYMamy o.z. Oblečenie, ktoré si kupujeme môže vznikať aj férovejšie. Každý z nás môže svojím konaním prispieť k pozitívnej zmene.
S Katarínou Hutyrovou o Nosene.


· Stretli ste sa s prekážkami pri tvorbe tohto projektu alebo pri jeho expandovaní? Z čoho ste mali najväčšie obavy?
S prekážkami sa stretnete vždy, skôr či neskôr. Dôležité je vedieť sa s nimi popasovať, premýšľať a nevzdať sa. Najväčšia obava bola či vôbec bude firma vedieť uživiť svojich zamestnancov a fungovať.
· Čo považujete za svoj najväčší úspech. Na čo ste hrdá?
Úspechov je viacero, napríklad že spolupracujem so šikovnými a skvelými ľuďmi, s ktorými sa vzájomne posúvame, že sme úspešne prešli aj na online, fungujeme už 4 roky a v neposlednom rade, že meníme postoj k secondhandom pozitívnym smerom.
· Aká je hlavná myšlienka, ktorú by ste prostredníctvom NOSENE, chceli zdieľať.
Je to spojenie cirkulárnej ekonomiky, zachraňovanie oblečenia, ktoré by inak skončilo v skriniach, na skládkach a zároveň prepojenie s pomocou týraným ženám.
· Pri tvorbe upcyklovaných kúskov sa zameriavate najmä na nositeľnosť? Alebo dávate priestor fantázií? Čo považujete za vhodnejšie pri takomto projekte.
V prvom rade je to nositeľnosť prepojená s minimalistickým dizajnom. Ak je dizajn navrhnutý zle a nie je možné ho pohodlne nosiť, je to nepotrebná vec, ktorú človek odloží a nepoužije. A to platí nielen pri oblečení.
· Momentálne prebieha spolupráca so značkou AlainDelon, ponúkate spoločne krásne kúsky, prerobených pánskych košieľ. Veríte, že postupne sa táto myšlienka rozšíri aj medzi iné svetové módne domy?
Spolupráca so značkou AlainDelon je pilotná lastovička, ktorá bude nadväzovať do ďalších kolekcií.
Upcykling
a recyklácia sú aktuálne témou, ktorá sa vzhľadom na množstvá
vyprodukovaných množstiev oblečenia dostáva do popredia.
Verím, že značky uvažujú už v dnešnej dobe nad možnosťami ako môžu
pristúpiť k starším kolekciám ekologickejšie a že sa tento trend raz
stane súčasťou DNA odevných firiem.
· Projekt NOSENE, je dnes už pomerne známy. Aké však boli začiatky? Verili ste, že Slováci budú fanúšikmi nosenej, resp. upcyklovanej módy?
Začiatky boli vcelku zaujímavé a takpovediac celé na kolene
a flexibilite. Keď začínate akýkoľvek projekt, musíte v neho veriť, inak
by som do toho nešla a už prvý pád
by ma položil a išla by som ďalej.
· S projektom ste začali po škole? Čo bola Vaša najväčšia inšpirácia alebo motivácia ísť do toho?
Začala som po 1,5 roku ako som skončila vysokú školu, popri práci, ktorú som v tom čase mala.
V úvode to bola
možnosť keď Jakub predstavil svoju myšlienku začať pracovať na niečom čo má
zmysel, v čom som sa mohla realizovať a posúvať veci vpred. Tieto dve
spojenia boli zároveň motiváciou aj inšpiráciou.


· Od začiatku prispievate centru MYMamyo.z., tiež ste podporovali aj OZ Divé maky a Pes v núdzi, máte pocit, že takýmto centrám nie je venovaná dostatočná pozornosť?
Spolupráca a podpora MyMamyo.z. prebieha od samotného úvodu vzniku NOSENE. Prepojenie je najmä z hľadiska, že téme násilia na ženách venuje veľmi malá pozornosť, a téma je bagatelizovaná.
V NOSENE
máme koncept Celodenné dobré nakupovanie, v ktorom spolupracujeme so
známymi osobnosťami, ktorí vytriedia svoje šatníky a celý výťažok
z predaja putuje na podporu vybraných o.z. a neziskoviek.
Pomoc a podpora slabších by mala byť našou základnou súčasťou a ak je
v našich silách pomôcť, prípadne zrealizovať projekt, či event ktorý
pomôže slabším, prečo by sme to nespravili? Niekedy naozaj stačí kúpiť si
Notabene od predajcu, prípadne dať jedlo tým, ktorí si ho nemôžu dovoliť, alebo
si nastaviť na účte pravidelný príspevok pre organizáciu, ktorej chceme pomôcť.
· Čo považujete sa svoj cieľ, ktorý chcete s NOSENE dosiahnuť?
Vzhľadom na aktuálnu situáciu a ekonomický vývoj čisto pragmatický - prežiť a udržať sa. A robiť veci stále lepšie, prichádzať s novinkami a inováciami. A zostať v jadre takí akými sme.
· V súčasnosti sa Vášmu secondhandu darí. Ak by ste dnes mali možnosť, odkázať niečo svojmu vlastnému JA, v časoch, kedy ste s NOSENE len začínali, čo by to bolo?
Viac počúvaj, menej hovor a niekedy odlož svoje ego bokom. Nájdi si čas na oddych, pre seba aj svojich blízkych.

